reguły gry mankala (mancala, kalaha)

Najpopularniejsza z wersji (single lap, crosscapture mancala)

PLANSZA

Plansza zawiera 12 pól i dwa większe tzw. domy. Do każdego z graczy należy sześć pól leżących przed nim i dom po prawej stronie. Na początku gry w każdym z pól znajdują się 4 kamienie (w sumie 48). Kamienie przed zbiciem nie należą do żadnego z graczy.

RUCHY KAMIENI

Ruch polega na wyjęciu wszystkich kamieni z któregokolwiek z 6 własnych pól i „rozsianiu” po jednym do kolejnych pól (nie omijając własnego domu i pól należących do drugiego gracza) w kierunku odwrotnym do wskazówek zegara (jak na obrazku). Przy pełnym okrążeniu planszy kamienie omijają pole startowe. Jeżeli ostatni kamień wyląduje we własnym domu gracz wykonuje następny ruch. Jeśli nie – kolejkę przejmuje drugi gracz.

PRZEJMOWANIE KAMIENI (BICIE)

Jeśli ostatni kamień wyląduje na własnym pustym polu – gracz zabiera wszystkie kamienie z przyległego pola po drugiej stronie planszy i wraz z ostatnim rozsiewanym kamieniem umieszcza w swoim domu (zbicie). Jeżeli w przyległym polu nie ma kamieni nic nie jest przejmowane (bite). Tak samo, ruch nie kończy się biciem, jeżeli ostatni kamień wyląduje na pustym polu przeciwnika.

CEL GRY

Celem gry jest zebranie w we własnym domu jak największej ilości kamieni.

KONIEC GRY

Gra kończy się kiedy wszystkie pola jednego z graczy są puste. W takiej sytuacji pozostałe kamienie lądują w domu drugiego gracza.

Wygrywa ten, kto zdobędzie większą ilość kamieni.

ENGLISH VERSION – CLICK THE ICON